Bekijk de volledige versie : fout bij patchen met oslink
Na lang wachten op mn bestelde OSlink besloot ik het vandaag te proberen ik hep alles precies zo gedaan als beschreven op de site van M_Z en het was binnen 5 minuten gepiept alles ging goed.
Maar toen probeerde ik de decoder weer aan te sluiten en ontdekte ik dattie niet meer aan gaat het LCD scherm doet niks.
Ik kan hem wel gewoon opnieuw patchen, hij reageert gewoon met mn OSlink erin maar zonder doet ie niks.
Wat moet ik nu doen?
Ik heb de DST5816/23 (dsx 6071) versie
crazymotha
29-07-2003, 20:24
Gewoon opnieuw pathen en zorg er wel voor de je de juiste software pakt.
Daarna de eeprom er in zetten en als het goed is heb je weer gewoon normaal beeld.
Suc6
hmm ik heb zo'n beetje alle FW gehad en nog steeds niks doe ik misschien iets helemaal fout?
Gert Pot
29-07-2003, 22:17
Je moet de Oslink wel ontkoppelen na het patchen anders blijft het display zwart.
Heb je de originele FW nog opgeslagen?
ja die heb ik nog maar daar schiet ik natuurlijk niet veel mee op maar ik zou kijken of dit het probleem oplost
alvast bedankt
nog steeds geen verbetering, ik heb echt geen flauw idee wat ik nou nog kan doen
Gert Pot
29-07-2003, 22:49
Heb je de oslink helemaal afgekoppeld incl. de connector onder in de Philips? Krijg je ook geen Update error??
ja ik hep alles eruit gerukt voordat ik hem aanzette en ik krijg ook geen errors
Gert Pot
29-07-2003, 22:52
Sorry, weet het dan ook niet meer. Wel beeld op tv? misschien display kapot.
nee op TV doet ie ook niks, toch vreemd want het beestje is niet dood want hij laat zich nog wel patchen
Is er misschien iemand die een oplossing weet voor dit probleem ik kom er echt niet meer uit. Ik zal precies uitleggen wat ik doe
ik gebruik oslinkV2.99a en de DSX6071_v1.60i FW
daarna pomp ik de bin file van 2MB erin en daarna de eeprom als dat gebeurt is doe ik de flash512k.bin er ook nog bij als dat klaar is ontkoppel ik heel het zaakje doe de powerkabel er trug in zet hem aan en wat denk je? het LCD scherm doet helemaal niks en op de TV doettie ook niks.
iemand suggesties?
is er dan niemand die ooit succesvol een philips heeft gepatched?
pietpukje
30-07-2003, 16:14
start de oslinkv2.99a druk op flash, kies dan voor set all areas to pgm, doe een read signature kies de firm die erin moet en blaas die erin, zet daarna de eprom erin, zet daarna de deco uit met de powerknop en ontkoppel de deco van de oslink en zet de stroom weer op de deco en kijk dan wat hij doet als je hem aanzet, het kan een paar sec. duren voordat je iets op het display krijg.
doet de deco het dan wel dan zet je de 512kb flash er verkeerd in.
suc6
Ik heb je instructies precies opgevolgd maar nog steeds niks op het display
pietpukje
30-07-2003, 17:02
dat is heel vreemd en met een ander oslink programma bv oslink 1.4?
plaats anders is een oproep om samen met iemand te kunnen kijken, ik weet niet in welke regio je woont, maar als je in de buurt woont wil ik wel meekijken, ik kan zelf niet meer patchen met oslink omdat die van mij defect is.
ik woon in de buurt van den bosch.
ik ben het nu met oslink 1.4 aan het proberen ik zal es kijken of dat wel lukt bedankt voor je hulp
nee voorals nog krijg ik hem niet aan de praat. Iemand anders misschien enig idee wat er mis kan zijn??
crazymotha
30-07-2003, 18:57
Joep wat is je woonplaats misschien kunnen we je helpen.
lonewolf
30-07-2003, 18:58
Sluit de oslink aan op de philips, start het programma oslink 4.00C (dit is de versie die ik gebruik) maar 2.99 is ook goed. Eerst moet je zorgen dat alle PGM aan staan, dat kun je doen door er 1 voor 1 op te klikken, maar dat kun je ook doen via "flash" en dan "set all areas to PGM".
Als dit gebeurd is ga je weer naar "flash" en dan zet je de spanning op de oslink en drukt de tuner aan.
Dan druk je op "read signature" en ziet rechts onder welke firmware er in de tuner zit.
Dan ga je weer naar "flash" en drukt op "read firmware". Nu kun je de originele firmware opslaan.
Hierna ga je weer naar "flash" en dan naar "preview write Firmware" Hier zoek je de firmware die er in moet. Als je die geselecteerd hebt, kun je zien of hij geupdated moet worden. Is dit het geval, ga dan weer naar "flash" en dan naar "write firmware" pak de zelfde firmware, die je ook bij de stap hierboven hebt gehaald en zet deze in je tuner. Dit zal in jouw geval dan zijn "DSX6071_v1.60i_Final-NL.bin". Als je die er in gezet hebt, ga je naar "Eeprom en zet de bij gesloten eeprom er ook nog in. Dit doe je na dat je de bestaande eeprom hebt verwijderd.
Als je dit stap voor stap hebt gedaan, kan er niets mis gaan. Gebruik wel de goede bin file.
Voor de settingslijsten gebruik je het programma "FlashCvt".
Hiermee stop je de flash512.bin in je deco.
Op deze manier is het mij altijd nog gelukt.
Veel succes.
"Ik zal precies uitleggen wat ik doe
ik gebruik oslinkV2.99a en de DSX6071_v1.60i FW
daarna pomp ik de bin file van 2MB erin en daarna de eeprom als dat gebeurt is doe ik de flash512k.bin er ook nog bij "
De Flash512k.bin zit toch ook al in de Firmware ?
Probeer in ieder geval als laatste de eeprom te flashen.
En anders het aanbod van o.a. CrazyMotha
Succes,
Hanssat
je hebt gelijk de flash512k.bin hoeft er niet bij. ik hep nu een andere philips een DSX6072 met succes gepatched maar die DSX6071 krijg ik niet aan de praat.
Ik heb nog es wat rondgevraagd kan het zijn dat de boot (chip oid) kapot is en kan dit vervangen worden?
Ik woon in Mierlo (omgeving Eindhoven) maar ik heb die 6072 wel aan de praat gekregen dus ik denk niet dat ik iets fout doe met het patchen zelf (ja dit is andere FW) Maar als iemand meer weet van de hardware is de hulp zeer welkom
pietpukje
30-07-2003, 21:12
block 18 is van het boot gedeelte, maar die is normaal gesproken niet programmeerbaar en overschrijfbaar, het is wel mogelijk en niet alle oslinks zijn geschikt om block 18 te proggen.
ik heb ergens gelezen dat je met lookerflash block 18 toch kan wissen en daarna opnieuw kan proggen
edit
zie link http://www.duckfiles.org/board/showthread.php?s=&threadid=8382&highlight=lookerflash+block voor meer info over block 18
op mijn OSlink zit een jumper die ik er blijkbaar uit moet halen oid ik weet niet precies hoe dat zit maar als ik lockerflash wil doen moet ik met een compoorten in de weer en die kabel heb ik niet is dit een nul-modem kabel?
pietpukje
30-07-2003, 21:36
nee dit is een normale seriele kabel die 1 op 1 is dus geen nulmodem kabel.
wat je ook nog kan proberen is er de firmware van de 6072 in te laden dan moet de deco out of order aan geven doet hij dat niet dan is inderdaad de boot naar de klootte, maar dit doe je wel op eigen risico, normaal gesproken kan je daarna gewoon weer connecten met de oslink en de 6071 soft erin zetten
Gert Pot
30-07-2003, 21:38
Dit is een gewone één op één 9 polige sub-d kabel, maar in de 6071 is block 18 toch niet beveiligd. m.a.w. staat er boj block 18 een hangslotje?
Probeer eens een lege FW er in te stoppen.
ALs je die flash512k flashed dan moet je wel alleen de eerste 6 of 8 blokken selecteren anders haalt hij die andere blokken ook leeg volgens mij
bij de 6071 staat geen slotje op blok 18 en ik denk dat ik blok 18 maar gewoon moet negeren
ik hep de 6072 FW er op gebrobeerd en dit slurpt ie ook gewoon zonder problemen naar binnen. Daarna kon ik er gewoon weer andere FW inpompen. bootloader dus kapot?
Gert Pot
30-07-2003, 21:47
De flash komt in één IC en de bootblock zit op hetzelfde IC, ik kan me niet voorstellen dat alleen dit gedeelte van het IC defect is.
Ik zou nog eens proberen om een lege firmware erin te stoppen, wacht even:
flash je ontvanger eens en lees dan de firmware uit en vergelijk deze met de FW die je erin hebt gestopt. Dit kan met firmcomp. Als deze niet gelijk zijn dan programmeerd hij de FW dus niet en zijn we weer een stap verder.
hmmm dat is een slim idee dat probeer ik even waar vind ik firmcomp?
edit: never mind ik heb het al
pietpukje
30-07-2003, 21:54
naar binnen slurpen doet hij met alle firms zonder problemen maar zodra je de deco los koppelt van de oslink en opnieuw aanzet moet hij problemen geven.
het vergelijkenvan de input en output is inderdaad slim, daar had ik nog niet aan gedacht
de input en output zijn hetzelfde dit wil dus zeggen dat het flashen goed gaat.
Joep,
Ons kantoor zit in waalre, dicht bij mierlo dus. zelf woon ik in neerpelt(B) ook niet zo ver. ik kom regelmatig in mierlo dus als je hulp wilt laat het dan even weten.
Heb zelf ook problemen gehad met het patchen, maar dat lag aan de oslink zelf. deze maakte sluiting in de voeding.
Grtz matrix
bedankt maar zou je ook kunnen vertellen wat er mis is met de hardware van mn philips want hier moet de fout in zitten ik hep al twee DSX 6072 ontvangers kunnen patchen zonder problemen dus ik denk niet dat het aan mn OSlink ligt
Iemand anders nog een idee?
Gert Pot
31-07-2003, 22:31
Ik was eens voor jou aan het zoeken en toen vond ik dit. Dit staat allemaal op de nu volgende link:
http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=98fd5352.0210191334.6662b4e7%40posting.goo gle.com&rnum=18&prev=/groups%3Fq%3Doslink%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Dnl%26lr%3D%26start%3D10%26sa%3DN
Mail die Piet eens of die van hem weer werkt.
Zoekresultaat 18
Van:Piet (Piet.van.Lith@SCAB-Computers.nl)
Onderwerp:Re: OSLink defect?
View: Complete Thread (8 bijdragen)
Original Format
Discussies:nl.media.satelliet
Datum:2002-10-19 14:34:11 PST
Ik heb een nieuwe oslink ontvangen van de leverancier en deze werkt
wel.
Ik heb echter nu een probleem met de tuner welke ik met de defecte
oslink heb bewerkt. Ik kan deze wel van een andere firmware en eeprom
voorzien maar krijg geen licht in de display. Ook krijg ik na het
patchen geen beeld op de tv.
Een tweede philips met dezelfde firmware + eeprom werkt wel.
Is de 5816 overleden of is er nog hoop ???
Piet.
--------------------------------------------------------------------------------
bedankt ik heb hem een mailtje gestuurd nu maar hopen dat hij een oplossing weet.
Nog niks van hem ontvangen misschien heeft hij al een ander mailadres
lonewolf
03-08-2003, 10:44
Of hij is nog op vakantie.
LeXfiles
03-08-2003, 16:19
@joep2k,
1. Als de verkeerde firmware er in zit moet je eerst terug naar de originele voordat je de nieuwe weer kont proggen.
2. Ik zou als ik jou was de 1.60i niet gebruiken omdat daar fouten in zitten (meerder members problemen) doe er bij voorkeur een Zibi8NL in of als het niet anders kan de 1.56i (die met kanalenlijst en Eeprom in de file)
Bij deze de werkwijze van mij met Oslink 299 (decoder 6073/7072)
Werken met het programma Oslink 299 van SatFly.
Dit is een snelle handleiding voor Oslink 299, als je alles van dit programma wilt weten, kun je toch het beste de complete help file eens doornemen die door de maker van dit programma is geschreven.
De volgorde van werken is zeer belangrijk:
1. Start het programma Oslink op, kies in de werkbalk bij Oslink het type ontvanger meestal is dit optie 1 (On DSX6071/6072).
2. Steek de Oslink in de decoder, steek de plug van de voeding er in en dan de kabel die aangesloten is op de printeruitgang van je computer.
3. Zet als laatste pas de spanning van de ontvanger aan, het display mag nu niet gaan branden, dus je ziet niets (de aan -uitknop goed indrukken).
4. Klik op Flash in de werkbalk en klik op “read signature”.
Nu heb je links onder een groene balk staan (Thomson ed ….), als dit niet het geval is en er is een rode balk dan is er iets niet correct met de verbinding of de signature is zo nieuw (bv bij Philips DSX7072/03A) dat er een melding komt van Unknown enz…….dan heb je nog de optie om via het tabblad Oslink Guard de flashroms te openen door in de command balk ENABLEPGM te typen en dan op send te klikken. Ga nu terug naar het tabblad Flashroms en doe geen “read signature meer” maar klik op de groene balk op PGM en zet daarmee alle blokken PGM op geel.
5. Klik nu op Flash in de werkbalk en klik op “read firmware” (opslaan als … en een naam geven, als je weet welke firmware er in zit gebruik je die naam, eventueel voor later gebruik) Als het goed is leest het programma nu de totale firmware zo weet je in ieder geval dat de Oslink contact heeft.
6. Vervolgens klik je in werkbalk Flash op “select firmware areas”, dan zie je dat de eerste 6 blokken geel op “skip” staan en de rest geel op PGM. (prima)
7. Dan klik je in werkbalk Flash op “preview write firmware” en selecteert in jouw map het bestand dat er in moet bv DSX6072Zibi8NL (dit is een groot BIN bestand) klik op openen en dan zie je dat het programma kijkt of er updates nodig zijn.
8. Klik weer op werkbalk Flash en dan op “write firmware” kies weer dezelfde file als hierboven en klik op openen, het programma schrijft nu de nieuwe firmware, dat is klaar.
9. Klik vervolgens op werkbalk Flash en klik op “select data areas” (let op niet op channellist areas, die heb je niet nodig) Nu staan de eerste 6 blokken op geel PGM.
10. Klik op werkbalk Flash en klik weer op “preview write firmware” klik in jouw map op de kanalenlijst, dit is meestal een Flash512K bestand (ook BIN). Het programma kijkt nu of er een data update nodig is, klik vervolgens weer op werkbalk Flash en dan weer op “write firmware” en kies weer voor het Flash512K bestand, openen en het programma schrijft de nieuwe data firmware, dat is ook klaar.
11. Nu nog de Eeprom, deze word bij de diverse firmware bestanden met een kanalenlijst (Flash512K) bijgevoegd door de maker, gebruik de Eeprom die bijgevoegd is altijd. Klik in de werkbalk op Eeprom en klik vervolgens op “erase configuration” wacht tot het programma vermeld dat dit gebeurd is. Klik weer op werkbalk Eeprom en klik op “write configuration” klik in de map van de firmware op de Eeprom file (is een klein BIN file) en klik op openen, het programma vermeld na enkele seconden dat de configuration geschreven is. Let op de Eeprom altijd als laatste proggen.
12. Zet de decoder uit met de aan uitknop en haal de voedingplug uit de Oslink, haal vervolgens de Oslink uit het apparaat met de printerkabel steek de voedingsplug weer terug in de Oslink en klik in het programma op werkbalk Oslink en klik op “reset interface”, onder in de balk staat dan of dit het resetten gelukt is. Vervolgens kan je de voedingsplug en de printerkabel weer verwijderen. Let op dat je bij deze handelingen niet met de pinnen van de Oslink ergens tegenaan stoot.
De Oslink is nu weer gereed voor het volgend gebruik.
Dat is alles, de decoder is nu weer helemaal in orde.
Made bij LeXfiles.
Bedankt voor het schrijven voor zo'n complete handleiding andere zullen er veel aan hebben maar mijn probleem is hiermee niet opgelost ik heb eerst orginele FW erop gezet en toen de zibi8 precies zoals je het hebt beschreven, maar mijn philips doet nog steeds weinig.
grenszuuker
05-08-2003, 21:56
Wat te doen als de philips telkens update error in display aan geeft?
Ik heb het vandaag met serieel gebrobeerd maar ik krijg met lookerflash en flashcvt geen connectie met de tuner wil dit al iets meer zeggen?
Gert Pot
06-08-2003, 21:13
Lijkt wel of de processor niet meer start. (van de Philips).
Denk wel dat hij defect is.
:( ok wat kan ik nu het beste doen?
Waarschijnlijk is een gedeelte van je deco defect.
Let op met het aansluiten van je oslink dat de PC en de deco zich op hetzelfde aardpotentiaal bevinden. Sluit ook een goede seriele of parallelle kabel aan om de aarde van beide apparaten met elkaar te verbinden voordat je de oslink aansluit.
Controleer de voeding van de deco. De 3.3 volt zal wel OK zijn, omdat je kunt lezen en schrijven. Controleer de 5 volt en de 12 volt.
Hmm daar heb ik niet zoveel verstand van zou je me precies kunnen zeggen wat ik moet doen want nu snap ik het niet helemaal.
Gert Pot
09-08-2003, 21:42
Probeer dit nog eens. Stond op site van H**sefr***. Het betreft hier een 6071 die dood is.
Het zou moeten gaan met Olslink versie4 die hier in de downloads staat, maar wil er ff iets overzeggen.
Je stopt de oslink in de onderzijde van de Philips, dan start je de Oslink programma op, dan ga je in het tablad naar Oslink die klik je aan en zet de Oslink Guard op High priority, dan schakel je de philips aan dmv de aan en uit knop, dan read signature, dan ga je naar de Config in het tabblad en dan write firmware daar wijs je dan de flash.bin aan die erin moet. Daarna write firmware, met wel alles op PGM bij de Oslink, als hij de firmware geschreven heeft doe je bij het tabblad Eeprom erase, dan pak je weer de config dan dan write confrigration file dan wijs je de eeprom aan die je moet schrijven en dan bij eeprom write eeprom en dan moet het goed wezen
Gebrobeerd maar helaas nog steeds niks ik denk dat ik hem maar wegbreng naar iemand die hem waarschijnlijk wel kan maken.
Bedankt voor alle hulp iedereen.
satbikkel
10-08-2003, 12:23
wat ik vaak had is dat als ik firmware weg schreef met osling 2.99 of 4.00c dan leek het goed te gaan volgens de firmware maar dit wat niet het geval als ik de tuner opstarte. nu gebruik ik 1.4 en heeft me nog niet inde steek gelaten, ik zou als ik jou was de tuner eerst met de orginele software programeren dan past weer met een patch.
gr.
succes
freggel1
19-09-2003, 19:21
Dit probleem heb ik ook, maar wat is het nou?
Ik krijg er ook totaal geen leven meer in.
decophil
19-09-2003, 20:51
Ik heb precies hetzelfde gehad.
Ik dacht dat ik met een 6072 te maken had en had er dus ook de 6072 software in gezet en inderdaad alles bleef zwart in het display.Ook van alles proberen natuurlijk maar nee hoor hij deed niks meer , en wat bleek was het een 6071.Dus even een lege firmware erin gezet en daarna de firmware voor een 6071 en alles werkte weer perfect.
Dus als ik het zo lees lijkt het mij hetzelfde probleem.Je kunt het voorkomen als je voor je gaat patchen eerst even kijkt in de firmware welke het is.
suc6
Greetz Decophil.
freggel1
19-09-2003, 21:04
Mijn decoder was al een keer gepacht met firmware voor een 6072, er staat namelijk achter op de deco een sticker met daarop 6073/03a, en deze decoder heb ik nieuw gekocht, dus het lijkt me stug dat het een 6071 is. Maar ik ga het toch maar ff proberen en als dit ook niet werkt dan duw ik er de originele software in, want dan ga ik hem na laten kijken, want ik heb zojuist weer maar eens iemand gebeld en die zei me als je de software er in kunt duwen dan is de chip oid niet kapot maar dan zit het hoogstwaarschijnlijk in je voeding.
Hij gaf me nog een zéér goede tip doe er wel je originele fw in want als dat ding naar de philips gaat en ze zien dat er een andere fw inzit dan pleuren ze hem zo aan de kant.
Maar toch bedankt.
probeer het eens met software 1.5
en sluit ook een seriele kabel aan
gr- jakop
vBulletin v3.7.4, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.